STICHTING AFRICAN DIASPORA EDUCATION
Het gedragsprotocol
Van alle geledingen binnen de school wordt verwacht dat zij zich houden aan de vastgestelde gedragscode.
Van de leerkrachten en andere aan school verbonden personen wordt verwacht dat zij:
Respect tonen naar ouders en leerlingen.
Alle leerlingen accepteren in hun eigenheid.
Alle leerlingen bekend maken met de school- en groepsregels en toezien op de naleving hiervan.
Zich verantwoordelijk voelen voor alle leerlingen die de African Diaspora Education school bezoeken.
Zorgvuldig omgaan met achtergrondgegevens van iedere leerling en deze informatie niet zonder toestemming van de ouders delen met derden.
Ouders op de hoogte stellen van de leerprestaties en gedragingen van hun kind op school.
Op geen enkele wijze discriminatie toepassen of dat tolereren van anderen.
Zich collegiaal opstellen.
Kritisch staan tegenover hun eigen functioneren.
Van ouders wordt verwacht dat zij:
Zich op de hoogte stellen van de schoolregels en deze onderschrijven.
Respect tonen naar leraren, leerlingen en andere ouders van de school.
Zich niet op discriminerende wijze uitlaten over leraren, leerlingen en andere ouders.
Hun kind op tijd naar school brengen/sturen.
Belangstelling tonen voor de schoolprestaties van hun kind. De school tijdig op de hoogte stellen van verzuim of te laat komen.
Pesterijen of andere vormen van ongewenst gedrag direct melden bij de docenten of de coördinator.
Er bij eventuele conflicten, in eerste instantie, van uitgaan dat de leerkracht het beste met het kind voor heeft.
Van leerlingen wordt verwacht dat zij:
De school- en groepsregels kennen en naleven.
Respect tonen naar volwassenen en hun medeleerlingen.
Zich aan het omgangsprotocol van de school houden.
Geen discriminerende opmerkingen en ruw taalgebruik naar hun medeleerlingen en volwassenen bezigen.
Meningsverschillen met hun medeleerlingen op een correcte manier oplossen, zonder uitingen van agressie, zoals schelden, slaan, schoppen etc.
Zorgvuldig omgaan met eigendommen van de school en van medeleerlingen.
In de school gelden de volgende omgangsvormen:
We zijn beleefd tegen iedereen.
We groeten de juf of meester bij binnenkomst en bij het naar huis gaan.
We noemen iedereen bij zijn/haar eigen naam.
We luisteren naar elkaar.
We spelen en werken met elkaar. Iedereen hoort erbij.
We lossen ruzies op door met elkaar te praten.
Als dit niet lukt, vragen we om hulp bij een juf of meester.
We helpen een kind dat gepest wordt door dit te melden bij een juf of meester.
We gaan netjes met alle spullen om.
Voordat je een klas binnengaat, klop je op de deur.We vragen het eerst als je iets van een ander wilt lenen.
Bij ongewenst gedrag geldt het volgende:
Incidentele overtredingen van de leerling; Waarschuwing en gesprek tussen leerling en docent.
Bij herhaling, vermaning, gepaste sanctie en gesprek met docent.
Aaneenschakeling van incidentele overtredingen óf ernstige misdragingen, zoals spugen, vernielen, bedreigen, lichamelijke schade aanrichten aan een ander,
Eerste officiële waarschuwing, sanctie, gesprek docent – leerling. Ouders worden telefonisch of mondeling geïnformeerd, coördinator wordt geïnformeerd en er wordt een dossier aangemaakt.
Bij herhaling van onaangepast gedrag volgt er een tweede officiële waarschuwing en sanctie. Leerling meldt zich bij de coördinator en er volgt een gesprek tussen de docent, leerling en coördinator, eventueel met de ouders erbij. Dossier wordt bijgehouden.
Bij structureel onaangepast gedrag komt de grens van de school in zicht. Derde officiële waarschuwing en sanctie. Er komt een gesprek tussen de coördinator en de ouders.
Ouders krijgen een brief, deze wordt door hen ondertekend en in het dossier bewaard.
Bij verdergaand structureel onaangepast gedrag is de grens van de school bereikt. De leerling wordt uit de groep geplaatst. Schorsings- c.q. verwijderingsprocedure wordt opgestart. Er volgt een gesprek tussen de coördinator en de ouders.
Het pestprotocol
Hoe begeleiden we:
De gepeste leerling:
We tonen medeleven en luisteren en vragen hoe en door wie er wordt gepest.
We gaan na hoe de leerling zelf reageert, wat doet hij/zij voor, tijdens en na het pesten.
We laten de leerling inzien dat je soms ook op een andere manier kan reageren.
We gaan na welke oplossing het kind zelf wil.
We benadrukken de sterke kanten van het kind.
We stimuleren het dat de leerling zich anders/beter opstelt.
We praten met de ouders van het kind (en de ouders van de pester).
We plaatsen het kind niet in een uitzonderingspositie door het over te beschermen.
We bekijken in overleg met de ouders of hulp moet worden ingeschakeld, zoals sociale vaardigheidstrainingen, jeugdgezondheidszorg, huisarts, GGD.
De pester:
We praten met de pester en zoeken naar de reden van het pesten.
We laten inzien wat het effect van zijn/haar gedrag is voor de gepeste.
We laten inzien welke positieve kanten de gepeste heeft.
We overleggen met de ouders of er hulp moet worden ingeschakeld, zoals sociale vaardigheidstrainingen, jeugdgezondheidszorg, huisarts, GGD.
We laten excuses aanbieden.
We spreken bij herhaling de pester er weer op aan, volgens de procedure bij ongewenst gedrag.
De grote groep:
We maken het probleem bespreekbaar in de groep.
We stimuleren dat de kinderen een eigen standpunt innemen en eventueel partij trekken voor de gepeste leerling.
We bespreken met de leerlingen dat meedoen met de pester meestal kan leiden tot verergering van het probleem.
We laten inzien wat het effect is van zijn/haar gedrag voor de gepeste.
We laten inzien welke positieve kanten de gepeste heeft.
We overleggen met de ouders of er eventueel hulp nodig is, zoals sociale vaardigheidstrainingen, jeugdgezondheidszorg, huisarts, GGD.
Adviezen aan:
De ouders van de gepeste kinderen:
Houdt de communicatie met uw kind open, blijf in gesprek met uw kind.
Pesten kunt u het beste direct met de leerkracht bespreken.
Steun uw kind in het idee dat er een einde aan het pesten komt.
Stimuleer de leerling om naar de leerkracht te gaan.
De ouders van pesters:
Neem het probleem van uw kind serieus.
Probeer achter de mogelijke oorzaak te komen.
Maak uw kind gevoelig voor wat het anderen aandoet.
Corrigeer ongewenst gedrag en benoem het goede gedrag van uw kind.
Maak uw kind duidelijk dat u achter de beslissing van school staat.
Raak niet in paniek, elk kind loopt kans pester te worden.
De ouders van alle kinderen:
Neem de ouders van het gepeste kind serieus.Houdt rekening met de gevoelens van de ouders van zowel het gepeste kind als ook de gevoelens van de pester.
Stimuleer uw kind om op een goede manier met andere kinderen om te gaan.
Corrigeer uw kind bij ongewenst gedrag en benoem goed gedrag.
Geef zelf het goede voorbeeld.
Leer uw kind voor anderen op te komen.
Leer uw kind voor zichzelf op te komen.
Klachten
Indien kinderen of ouders vragen en opmerkingen hebben of ontevreden zijn over dit protocol, kunnen zij dit bespreken met de groepsleerkracht, de vertrouwenspersoon, mevrouw Elsita Sedoc of de coördinator, Alwin Burke. Uiteraard kunt u uw klacht ook schriftelijk kenbaar maken via info@africandiasporaeducation.nl.