Stichting African Diaspora Education

Hoofdlijnen beleidsplan 2025 - 2026

 

 

Achtergrond

Vanuit de Surinaamse, Antilliaanse, Kaapverdiaanse en andere gemeenschappen van de Afrikaanse diaspora, kwam de steeds groter wordende vraag naar educatie met betrekking tot onder andere de geschiedenis, taal en cultuur van deze groepen.

Ouders gaven aan dat zowel zij, als hun kinderen behoefte hadden aan meer kennis over hun geschiedenis, taal en cultuur en dat van hun voorouders.

Om in die behoefte te voorzien, zijn wij in het schooljaar 2022/2023 gestart met een weekendschool voor voornamelijk,  maar niets slechts, kinderen van de Afrikaanse diaspora in de leeftijd van 4 t/m 14 jaar. In het verlengde daarvan organiseren wij ook taallessen (Surinaams, Kaapverdiaans, Papiaments) voor hun ouders.

We zijn ervan overtuigd dat kennis van je geschiedenis, afkomst en cultuur kan bijdragen aan een positiever zelfbeeld en zelfvertrouwen, hetgeen weer kan leiden tot het beter functioneren in de samenleving.

 

Beoogde resultaten

Middels onze activiteiten verwachten we de deelnemers bewust te maken van het koloniaal en slavernijverleden. Deze thema’s worden door docenten en gastdocenten vanuit verschillende standpunten belicht. Hierdoor ontwikkelen deelnemers meervoudige perspectieven op het koloniaal verleden en de slavernijgeschiedenis en worden zij gestimuleerd tot deelname aan de dialoog over het koloniaal en slavernijverleden.

Door het programma verwachten we het helingsproces van deelnemers te kunnen stimuleren door het leren herkennen van de doorwerking, ook in dagelijkse situaties. Er worden strategieën besproken hoe te handelen in zulke gevallen. Hiermee dragen wij bij aan het vergroten van de zelfredzaamheid van deelnemers.

Na de lessen en workshops worden er groepsgesprekken gehouden. Door middel van lessen en workshops worden de leerlingen getraind en vaardig gemaakt in communicatie en er wordt nadruk gelegd op hun identiteit.


Inhoud

Ook in 2025 en 2026 zal de inhoud van de lessen zeer divers zijn en onder andere bestaan uit:

-        Geschiedenislessen, waarbij voornamelijk wordt ingezoomd op de geschiedenis van Afrika en het koloniaal en slavernijverleden

-        Lessen en workshops Surinaams, Papiaments, Kaapverdiaans, Angolees en Swahili

-        Lessen en workshops cultuur en Afro-Spiritualiteit

-        Stimuleren van zelfredzaamheid, door lessen, workshops en groepsgesprekken

-        Stimuleren van het helingsproces door middel van lessen, workshops en groepsgesprekken

-        Lessen en workshops kunst, waaronder zang, dans en beeldende kunst

-        Lessen maatschappijleer, waarbij burgerschapsonderwijs een belangrijke plaats inneemt. Dit kan bijdragen aan meer verbinding.

-        Lessen en workshops ondernemerschap

-        Lessen techniek en robotica

-        Sociale vaardigheidstraining

-        Lessen yoga

-        Sport en spel

-        Excursies naar musea an culturele festivals

-        Kind-ouder-dag

-        Culturele dag met zang, dans en toneel

-        Open dag

 

Organisatie

De lessen worden gegeven door vrijwilligers. Er wordt voorlopig les gegeven voor kinderen op zaterdag tussen 14 en 17 uur. De doelstelling is om ook op woensdagmiddagen les te gaan geven.

De afgelopen jaren hebben in de 20 - 30 kinderen (4 t/m 8 jaar) het onderbouw programma gevolgd, de bovenbouwklas ( 9 t/m 14 jaar) bestaat uit max 25 kinderen. Bij een groepsgrootte van meer dan 20 kinderen wordt de onderbouw groep gesplitst in een klas van 4-6 en een klas van 7-9 jaar.

 

Docenten

De lessen op de African Diaspora Education weekendschool worden verzorgd door voorlopig 10 zeer ervaren krachten waarvan een aantal ook zijn opgeleid als docent.

Daarnaast worden er regelmatig gastlessen en workshops verzorgd door andere partijen/personen /gastdocenten. Alle docenten werken geheel vrijwillig, met uitzondering van de externe partijen.

 

Financiën

 

Inkomsten

De ouder bijdragen (€ 50 per jaar voor het eerste kind en € 35 per jaar voor het tweede kind) zijn niet voldoende om de kosten van de weekendschool te dekken.

Voor het jaar 2025 is een begroting gemaakt van € 31.000. Daarnaast is het bestuur voornemens tablets en software aan te schaffen wanneer daar middelen voor verkregen kunnen worden.

Vanaf 1 april 2025 worden er 2 leslokalen gehuurd van de van Brienenoord school aan de Percevalweg 4 in Rotterdam.

Eind 2024 zijn een aantal subsidieaanvragen ingediend om vanaf 1 april 2025 de kosten te kunnen betalen. De ingediende subsidieaanvragen hebben betrekking op de huisvestingskosten, leermiddelen, excursies en tablets.

 

Liquide middelen en vermogen

Op dit moment beschikt de Stichting niet over een eigen vermogen. De stichting houdt een bankrekening aan bij de Rabo bank voor de inkomsten en uitgaven. De beschikbare liquide middelen worden voor zover zij een bedrag van € 3.000 te boven gaan op een spaarrekening bij de RABO bank gezet.